Megrendelhető: moriczegyesuletnyh@gmail.com
Számlaszám: 68800109 – 11154952 (Tiszántúli Takarék)
ISBN: 978-963-87917-4-0
267 oldal, 16 oldal színes képmelléklet
Megjelenés éve: 2012
Ár: 2200 Ft
Amikor Deésy Alfréd rendező azzal a javaslattal keresi fel Móricz Zsigmondot 1935 elején, hogy készítsenek filmet a Nem élhetek muzsikaszó nélkül-ből, az író ezt jegyzi fel naplójába: „Éppen benne voltam a nagy szerelemben a film iránt.” A kezdeti lelkesedést később komoly csalódások követik, de az új művészi forma vonzása végigkíséri pályáján a magyar próza legjelesebb mesterét.
Hamar Péter Móricz Zsigmond művei a filmvásznon című könyvében először azt mutatja be, miként került Móricz a mozi vonzáskörébe, valamint szól arról is, hogyan vélekedett az író a mozgókép művészi lehetőségeiről. Kiadatlan naplórészleteket, kötetben nem közölt, korabeli újságcikkeket idéz annak érdekében, hogy hiteles módon táruljon fel az olvasó előtt a XX. század első felének magyar filmvilága és az író helye ebben az ellentmondásokkal terhes viszonyrendszerben.
Ezt követően bemutatja a Móricz műveiből készült valamennyi mozifilmet megszületésük sorrendjében, feltárva keletkezésük körülményeit, esztétikai értékeiket és művészi korlátaikat, majd ízelítőt ad a bemutatásuk idején született kritikai visszhangból is. Az összefüggések jobb megértése érdekében a megfilmesített művek néhány fontos jellemzőjét említik a fejezetek elején olvasható, irodalomtörténeti szempontú megjegyzések.
A fejezetek végén minden filmre vonatkozóan bőséges filmográfiát talál az olvasó, és a kötet végén egy táblázatban felsorolva szerepelnek a televíziós Móricz-adaptációk is.
Tartalomjegyzék
A hetedik művészet vonzásában – Móricz Zsigmond nézetei a moziról és a filmről
Hány óra, Zsuzsi? – Az első betiltott magyar játékfilm
Filmográfia
Sárarany – A megvalósulatlan álom
Komor ló – Georg Höllering filmje, a Hortobágy Filmográfia
Nem élhetek muzsikaszó nélkül – Idill a levendulás illatú múltból
Lehet-e egy rókáról több bőrt lenyúzni?
Deésy Alfréd filmje – Hamis a muzsika
Sík Ferenc filmje – Az első színes Móricz-adaptáció
Filmográfia
Légy jó mindhalálig – Egy irodalmi remekmű, két elhibázott film
A két film irodalmi előzményei
Székely István filmje – Az újabb csalódás
Ranódy László filmje – A második nekifutás ideológiai ellenszélben
Filmográfia
Betyár – Az eltűnt film nyomában
A regény- és színdarabváltozat fogadtatása
Szép csillag – A meghamisított regény
Filmográfia
Kerek Ferkó – „Kacagó szél” a Kiskunság felett
Móricz Zsigmond a plágiumgyanú árnyékában
Martonffy Emil filmje – „… neve, ha van, csak áruvédjegy…”
Filmográfia
Sári bíró – A népszínművön túl, parasztdrámán innen
A színdarab korabeli fogadtatása
Hegedűs Tibor filmje – Színház a moziban
Filmográfia
Forró mezők – Kísérlet a hazai bűnfilm megteremtésére
Detektívregény? Bűnügyi regény? Dzsentri regény?
Apáthi Imre filmje – A sematizmus születése idején
Filmográfia
Úri muri – A „végzet-szél fütyöl” a dzsentri felett
A dzsentri „napfogyatkozása”
Bán Frigyes filmje – Az élesedő osztályharc jegyében
Filmográfia
Rokonok – A dzsentri tematika határvonalai
A dzsentri fogalmának különböző értelmezései
Máriássy Félix filmje – A politikai szigor átmeneti enyhülése idején
Szabó István filmje – „Szegény Magyarország!”
Filmográfia
Két rövidfilm – Kis Samu Jóska és az Ami megérthetetlen
Égi madár – Repül vagy nem repül
Egy téma három irodalmi variációja
Fehér Imre filmje – A szárnyaszegett madár
Filmográfia
Árvácska – Remekműből remekmű
A kisregény forrásvidéke
Ranódy László filmje – Szerencsés csillagzat alatt
Filmográfia
Móricz Zsigmond műveiből készült televíziós művek
A leggyakrabban említett források jegyzéke
Képtár
Névmutató (összeállította: Budai Csilla)
A szerzőről